Fietsvakantie Lanzarote 10 – 17 maart 2020.

Dinsdag 10 maart:
Vlucht SN3787 vertrekt om 14 uur op Zaventem en brengt mij naar Lanzarote.
Na een vlucht van 3:45 uur aankomst in Arrecife en na het ophalen van de bagage, transfer naar Club Tropical Island waar ik zoals gewoonlijk met open armen ontvangen wordt.
Mijn verblijf is gelegen in de Calle Tropical nr. T 706. In februari 2015 verbleef ik ook in dit appartementje, met dit verschil dat het nu volledig gerenoveerd is.
Ik heb gedurende de volledige dag 11 km gestapt.

Woensdag 11 maart:
Om 9 uur mijn gereserveerde fiets afgehaald bij Papagayobike in het centrum van Playa Blanca. Prettig weerzien met Bert en na een gezellige babbel terug naar Tropical Island om mij klaar te maken voor een eerste rit, maar eerst nog even een afspraak met de hostess van Corendor als kennismaking.
Bij mooi en warm weer (+ 25°) vertrek ik richting Femes maar aan de rotonde rij ik niet rechts naar boven want dit is reeds meer dan 1 jaar verboden, maar fiets ik links naar Las Brenas. Via Yaiza en Uga doe ik dan de beklimming naar Femes waar ik een heel mooi uitzicht heb op Playa Blanca. Na een plas- en drank stop fiets ik dan terug naar beneden om door het dorp Uga naar Yaiza te fietsen voor opnieuw een drank stop.
Na 4 uur en 65 km fietsen ben ik terug op mijn bestemming.
In de loop van de avond nog 9 km gewandeld.

Donderdag 12 maart:
Terug mooi en warm weer. Op de middag was het plaatselijk volop 25°.
De rit gaat vandaag naar El Golfo.
Via de zoutvelden, Los Hervideros en het groene meertje bereik ik El Golfo voor de middagstop. Heerlijke taart met koffie. Meer moet dat niet zijn. Na de middagstop zet ik mijn tocht verder naar Yaiza en vervolgens terug naar Playa Blanca. Stop bij Rosco’s Beer House voor een Kwaremont. Uitrusten in de schaduw want het is verschrikkelijk warm.
Na 4 uur fietsen staan er 66 km op de teller en na de douche heb ik ook nog eens 9 km gewandeld.

Vrijdag 13 maart:
Vandaag ga ik op bezoek bij de duivel (El Diablo) in het Nationaal Park Timanfaya.
Ik ben deze morgen vroeger opgestaan om zeker vroeg te kunnen vertrekken zodat het zwaarste deel van mijn rit er zou opzitten op de middag en het dan het warmst van de dag is. Toen ik de vertrekplaats van de kameel safari bereikte besefte ik dat er iets niet in orde was. Geen autobussen en een kudde kamelen die terugkeerden naar hun standplaats. Bij mijn aankomst bij de toegangspoort tot het Timanfaya park stond ik voor de slagboom die gesloten was. Na info bij de parkwachter wist ik dat er vandaag 2 patiënten waren waarvan de besmetting met het corona virus vastgesteld is. Alles gesloten. Ook het bezoekers centrum verderop was gesloten. In de bar waar ik gewoonlijk mijn middagstop heb, kon ik alleen drank bekomen maar niets om te eten. Gelukkig had ik 2 muslirepen bij en had ik toch iets om te eten. Bij mijn terugrit in Yaiza toch een bar nog open en daar heb ik een broodje naar binnen gewerkt met koffie en een koekje uit mijn geboortedorp Lembeke.
Na terug 4 uur fietsen en deze maal 76 km bereik ik mijn verblijfplaats.
Omdat i nu uitzonderlijk vroeg terug was heb ik nog 8 km gewandeld en ik had de bedoeling om een Duvel te drinken maar ik heb het bij een Brugse Zot gehouden.
In de loop van de late namiddag is er wat sluier bewolking opgekomen en is er ook noord-westen wind op gekomen, wat meteen de temperatuur drukte.

Zaterdag 14 maart:
De langste rit. Het is heel wat frisser dan de vorige dagen. Amper nog 20°.
Om 9.30 uur gestart voor een zeer afwisselende rit naar Arrecife, de hoofdstad van Lanzarote. Na 2 uur fietsen bereik ik Arrecife voor een kort bezoek.
De terugweg verloopt via Playa Honda, langs de luchthaven, Playa del Carmen en Puerte del Carmen, allen langs de kust. Bij het passeren van de luchthaven was de vlucht van Brussels Airlines (smurfen) net aangekomen met nieuwe vakantiegangers en heeft anderen terug meegenomen. Ik hoop dat het dinsdag ook zo verloopt maar ik moet nog afwachten. Na wat klimwerk bereik ik terug de LZ 2 en fiets vervolgens via Tias, Uga, Yaiza terug naar Playa Blanca. Na de middag zijn er ook wolken komen opzetten en verdween de zon nu en dan.
Vandaag 92 km gefietst in 5 uur tijd.

Zondag 15 maart:
Heel rare dag. Sinds middernacht is alles hier ook potdicht.
alleen supermarkten zijn deze voormiddag open. Mijn fietsverhuurder is open op afspraak en dan alleen voor binnenbrengen van fietsen. Niet voor afhalen.
Voor de middag is er weinig zon en het is amper 20°.
Ik ben gaan fietsen, alhoewel het niet mocht. Daarom ben ik het binnenland ingetrokken zodat er weinig of geen risico was. Ik ben wel 2 hotels gepasseerd waar het vrijdag zou begonnen zijn. Bij mijn terugkomst nog wat gaan wandelen en dat mag nog. Alleen als je naar de supermarkt gaat om eten te kopen. Ik heb dan ook gezien dat er heel wat restaurants zijn met bezorging. Dit wil zeggen dat je telefonisch besteld en men thuis bezorgd.
Ik heb 47 km gefietst en 8 km gewandeld vandaag.

Maandag 16 maart:
Deze voormiddag mijn fiets terug gebracht nar Papagayobike. De winkel is gesloten maar ik moest gewoon aanbellen en men heeft mijn fiets in ontvangst genomen.
Dan naar de supermarkt. Kijken or er iets eetbaars was dat mij aanstond. 2 appeltaartjes met chocomelk. En het heeft beter gesmakt dan gisteren die 2 muesli repen.
Deze namiddag “in mijn kot” gebleven. Website aangemaakt en bijgewerkt met deze vakantie. Daarna wat computerspelletjes gespeeld.
Vandaag nog 6 km gefietst en ook 7 km gewandeld.
Ik had vooropgesteld om gedurende die 6 dagen 350 km te fietsen. Het zijn er 2 meer geworden.
Wandelen had ik vooropgesteld om gemiddeld elke dag 8 à 10 km te wandelen.
Totaal: 55 km.

Dinsdag 17 maart:
De terugvlucht is verlopen volgens plan maar wel met 1.30 uur vertraging.
Zowel in de vertrekhal, de veiligheidscontrole als de gates, heel veel chaos, alhoewel alles goed geregeld was. Het mensdom maakt het alleen maar moeilijk
Bij de terugvlucht een volgepropt vliegtuig. Men maakt constant duidelijk om voldoende afstand te houden. Hoe kan dat in een vliegtuig waar 200 mensen samen gepakt zitten met bijna neus aan neus.
Het is gemakkelijk mogelijk dat er mensen aan boord waren die besmet waren en daarom is het nu nog een paar dagen afwachten of alles in orde is.
We zijn nu 22 maart en dat is 5 dagen na de terugvlucht. Tot nu toe geen problemen.
Ik heb ook van de terugvlucht een aantal foto’s gemaakt maar ik ga jullie daar niet mee confronteren. Afsluiten doe ik met een mooie foto van hoop.