Fiets en wandelstage op Mallorca 2018

Van 19 tot en met 26 maart 2018.
Verblijf in hotel *** Helios***.

Op zaterdag 17 maart vlieg ik van Lanzarote, via Madrid naar Palma de Mallorca.
Om 21.30 uur kom ik aan in hotel Helios en neem mijn intrek in kamer 313.

Zondag 18 maart:
Het is mooi weer en ik geniet ervan. Ik heb vandaag 13 km gewandeld.
Tegen 19 uur ga ik met de bus naar de luchthaven.
Er komen reeds 15 fietsers en wandelaars aan en ik verwelkom ze.
Transfer naar hotel Helios en daarna in de omgeving nog iets gaan eten.

Maandag 19 maart: Kennismakingrit.
Via Cala Blava en de Finca Sa Torre gaat het richting Llucmajor met een drank en plasstop op het marktplein.
We keren terug naar de kust en in El Arenal fietsen we langs de promenade terug naar hotel Helios.
We hebben 50 km gefietst en zijn kort na de middag al terug.
Omdat het nogal aan de frisse kant is ga ik met Geert naar de Decathlon om mij warme beenstukken en een windjasje aan te schaffen.

Dinsdag 20 maart: regendag.
Er wordt niet gefietst. In de voormiddag maken we een korte wandelingen tegen de middag gaan met een groepje op wandel in Palma.
De bus nr 15 brengt ons naar de Plaça d’ Espanya,, waar we afstappen.
Ik begeleid het groepje op verkenning van de stad. We bezoeken alle bekende plaatsjes van de stad en keren achteraf met bus 15 terug naar ons hotel. Iedereen was zeer tevreden omdat we een waardevolle invulling gegeven hebben aan onze regendag.

Woensdag 21 maart: 2e rit.
Het weer is beter. De zon schijnt maar het is nog fris.
Om 10 uur vertrekken we voor een mooie rit in het binnenland, langs allemaal rustige fietsbaantjes richting Cala Pi.
Ongeveer half weg hebben we een drank en plasstop en komen terug naar C’an Pastilla via terug allemaal rustige fietsbaantjes.
We hebben 53 km gefietst en na een lichte maaltijd op de kust was het tijd voor een lekkere warme douche.

Donderdag 22 maart: 3e rit.
Terug mooi en zonnig weer maar fris.
Om 10 uur start van onze rit, richting Santa Maria.
We hebben de middagstop in Santa Maria en via Santa Eugenia, fietsen we naar Algaida en vervolgens rond Llucmajor terug naar El Arenal.
Na 70 km fietsen bereiken we terug ons hotel.

Vrijdag 23 maart: 4e rit.
Porreres – Montuiri.
Terug om 10 uur start van onze rit. We verlaten de kust langs de parallelweg van de luchthaven naar Sant Jordi. In Llucmajor rijden we in een wijde lus, richting Porreres. Vervolgens gaat het langs een golvend parcours naar Montuiri om dan een beklimming te doen van de Puig de Sant Miguel.
Boven hebben we onze middagstop. Het is heerlijk genieten in het zonnetje en het is bijna niet te geloven dat het morgen terug gaat regenen.
We vatten de terugweg aan en via Algaida en de parrallelweg van de autostrade naar Sa Casa Blanca. Vanaf Sant Jordi nemen we dezelfde weg terug naar de kust. Vandaag hebben we de langste rit gefietst: 74 km.

Zaterdag 24 maart: regendag.
We hebben met 6 personen een auto gehuurd voor een rondrit.
Onze tocht gaat naar het noord – oosten voor een bezoek aan Cap Formentor. Bij onze aankomst is het uitstappen, een paar foto’s nemen en binnen in de bar die gelukkig open is. We keren dezelfde weg terug tot in Pollença om vervolgens langs de baai van Alcudia, naar Alcudia te rijden. Bij onze aankomst daar is het gelukkig over met regenen en we maken een mooie wandeling op de stadswallen. We maken ook van de gelegenheid gebruik om te lunchen. Onze weg gaat nu richting San Salvador. Na een beklimming van 5 km met een hoogteverschil van 500 meter komen we boven aan en hebben prachtige vergezichten. Na dit bezoek is het tijd om terug te rijden naar de kust en ons hotel.

Zondag 25 maart: rustdag.
Het weer is nog wisselvallig en ik besluit om niet mee te fietsen. Geert gaat met de wandelgroep mee.
In de voormiddag zitten Geert en ik samen met Eddy voor een gezellige babbel en ondertussen neemt Eddy zijn fiets terug mee naar huis.
In de namiddag terwijl Geert gaan wandelen is heb ik mijn fiets volledig proper gemaakt en naar de koers gekeken. Gent – Wevelgem werd rechtstreeks uitgezonden op Eurosport.

Maandag 26 maart: terugreis.
Een groep van 16 fietsers en wandelaars vertrekt reeds in de vroege morgen naar huis toe. In de voormiddag doe ik mijn fiets naar de berging in het reisbureau en daarna maak ik mijn valies klaar voor de terugreis.
Voor de rest van de dag is het genieten in het zonnetje tot ook wij (de overigen) de aftocht blazen.
Vlucht FR 2916 van Ryanair vertrekt in Palma om 18.35 uur en brengt ons terug naar Zaventem, waar we om 21.45 uur aankomen.

Een mooie week op Mallorca, zowel voor de fietsers als de wandelaars.
Het was wel een lastige week want de afstanden van de fietstochten waren vrij lang
en de snelheid langs de hoge kant.
Ik ben wel heel tevreden eens een week te kunnen rondtoeren, samen met Geert op mijn bekend terrein.