Fietsvakantie Lanzarote maart 2018

Van 10 tot en met 17 maart 2018.

Verblijf: ****Hotel Club Tropical – Island.

Zaterdag 10 maart: Vertrek naar Lanzarote.
Om 5.30 uur komt de groep samen aan de apotheek op de luchthaven in Zaventem.
Gezamelijk check in en vervolgens door de veiligheidscontrole naar de Gate A 47.
De vlucht IB 3207 vertrekt stipt op tijd naar Madrid waar we om 10.10 uur landen. Vervolgens moeten we naar de gate P 87 voor onze vlucht IB 3856 naar Lanzarote.
De vlucht vertrekt deze keer met 20′ vertraging.
Bij aankomst in Arrecife is het heel mooi, zonnig en warm weer. Transfer naar ons hotel Club Tropical – Island.
Beperkt middagmaal en installatie in onze appartementjes. Na de welkomstmeting is er een geleide rondwandeling op het domein.
Iedereen kruipt na een vermoeiende dag vroeg tussen de lakens.

Klein groepje maar fijn groepje.

Zondag 11 maart: 1e rit
Costa Teguise – Puerto Calero.
Om 9.30 uur komt de minibus ons ophalen voor transfer naar Costa Teguise waar de fietsen op ons staan te wachten. Als alle fietsen in orde zijn wordt de fietsvakantie op gang gefloten. We fietsen bijna constant op mooi aangelegde fietspaden op de kust. De middagstop (picknick) gebruiken we in Arrecife en daarna, fietsen we dwars door Arrecife, richting Playa Honda langs de luchthaven om vliegtuigen te spotten.
Na nog een korte drank en plasstop rijden we door naar Playa Del Carmen, Puerto Del Carmen om aan te komen in Puerto Calero.
Totale afstand: 38 km.

Maandag 12 maart: 2e rit.
Playa Blanca – El Golfo – Playa Blanca.
Om 9.30 uur vertrekken we aan ons verblijfshotel, richting Puerto. Daar fietsen we op de kust tot aan de vuurtoren Faro Pechiguera voor een korte stop en informatie. Via het fietspad keren we terug naar de rotonde met het windmolentje.
Nu gaat het richting noorden met een stop aan Les Salinas de Janubio, Los Hervideros en in El Golfo voor de middagstop in een visrestaurant (Mar Azul) waar bijna iedereen een smakelijk vismenu naar binnen werkt. We keren terug om eerst het groene meertje te bezichtigen en vervolgens richting Yaiza te fietsen. Van Yaiza keren we terug naar ons hotel in Playa Blanca.
Totale afstand: 48 km.

Dinsdag 13 maart: 3e rit.
Nationaal Park Timanfaya
Om 9.30 uur komt de bus en de camionette ons ophalen en brengt ons naar start van de kameelsafari. Vandaag staat gans de rit in het teken van de vulkaan uitbarstingen van 1730 – 1736.
Na de nodige foto’s en een proper mopje over vader en zoon kameel vertrekken we richting Nationaal Park Timanfaya. Eens boven aangekomen breng ik zo vlug als mogelijk de fietsers aan boord van een bus voor een rondrit van 40′ door het Timanfaya gebied. Bij de terugkomst volgen er enkele demonstraties en weg zijn we naar het educatief centrum. Iedereen krijgt daar heel veel informatie over de vulkaanuitbarstingen van 1730 – 1736.
De middagstop is in het volgende dorpje en dan gaat het richting wijngebied: La Geria.
Voor de afslag stappen we nog even af om een oude krater: de Cuervo van binnen te gaan bekijken. Na nog een korte drank en plasstop bereiken we even voor 18 uur ons hotel.
Totale afstand: 48 km.

Woensdag 14 maart: dagexcursie naar Fuerteventura.
Om 8.30 uur komen er 6 taxi’s voorgereden en deze brengen ons naar de haven. We gaan aan boord van de veerboot: Armas, die ons naar Puerto Corralejo brengt. Daar staat José ons op te wachten met de bus voor de rondrit op het eiland.
We bezoeken El Cotillo, een vissersdorpje in het noord westen en vervolgens rijden we via La Oliva, Tefai en de vallei van Santa Ines naar de vroegere hoofdstad Betancuria. Boven op de Mirador van Betancuria hebben we een heel mooi uitzicht over de vallei van Santa Ines. Vervolgens dalen we af naar Betancuria voor bezoek. We rijden langs dezelfde weg terug en vervolgens naar Antigua voor de middagstop in Restaurant “La Flor d’ Antigua bij Roza die voor ons terug een goed verzorgde 4 gangenmenu op tafel brengt.
Na de middagstop gaat het nu richting Puerto del Rosario waar we vooraf een bezoek brengen aan een heel mooi kerkhof. Nu terug richting noorden en de prachtige zandstranden van Corralejo. We gaan pootje baden en daarna terug naar de haven met bezoek aan de hoofd winkelstraat.
Om 18 uur nemen we de veerboot terug naar Playa blanca.

Donderdag 15 maart: 4e rit
Mirador del Rio – Fundacion Cesar Manrique.

Om 9.30 uur worden de fietsen ingeladen en rijden we met de minibus naar het uiterste noorden.
Na het bezoek aan de mirador del Rio vertrekken we voor een 9 km afdaling naar de Jameos del Agua. Het wordt een zeer gevaarlijke afdaling want er is mist komen opzetten. Een mist die de zichtbaarheid beperkt en het is koud. Naarmate onze afdaling vordert wordt het beter en ook warmer. We stoppen onderweg even voor een bezoek aan een ingevallen lavastroom waar aan wandklimmen gedaan wordt. Nadien paseren we de ingang van de groene grotten en komen aan bij de Jameos del Agua voor een bezoek. Onze middagstop houden we zoals gewoonlijk in Punta Mejeres. Vandaar vertrekken we naar de cactustuinen voor een bezoek en nadien fietsen we naar ons eindpunt van de dag: de Fundacion Cesar Manrique voor een uitgebreid bezoek. Daar komt de minibus ons terug ophalen en brengt ons terug naar Playa Blanca.
Totale afstand: 38 km.

Vrijdag 16 maart: 5e rit
Las Nieves – Playa Blanca.

De fietsen waren de voorbije nacht in de camionette gebleven en de minibus komt ons ophalen. Om 9.30 uur brengt de minibus ons naar het kerkje van Las Nieves op 600 meter hoogte. Vanaf daar beginnen we terug te fietsen naar Teguise voor een kort bezoek. Na een korte drank en plasstop fietsen we richting zuiden en passeren het monument van de landbouw. Monumento al Campesino, waar we ook even halt houden. In Masdache gebruiken we onze laatste picknick van deze fietsvakantie. Via het wijngebied La Geria (waar we nog een drank en plasstop houden) komen we terug in Uga en fietsen vervolgens naar Playa Blanca. In de vooravond worden de fietsen ingeleverd.
Totale afstand van deze rit: 52 km.

Als afsluiter gaan Eddy en ik met de mensen die het willen een lekkere diner gebruiken in Restaurant “La Romantica” in Playa Blanca.

Zaterdag 17 maart: terugreis
Omstreeks 11 uur komt de bus ons ophalen voor de transfer naar de luchthaven en de terugreis.
Vlucht IB 3857 vertrekt om 13.45 uur richting Madrid en land er om 17.15 uur.
Eddy en ik nemen afscheid van de groep en reizen samen door naar Mallorca voor de volgende opdracht.
De groep gaat met de vlucht IB 3208 terug naar Zaventem.

Alweer een heel mooie fietsvakantie zit er op.
Heel veel dank aan iedereen voor het aangenaam gezelschap.