Fietsvakantie Lanzarote november 2017

Van 11 tot en met 18 november 2017.
Verblijf in hotel CLUB TROPICAL – ISLAND
Playa Blanca.

Met een heel klein groepje vertrekken we op 11 november vanop Zaventem, richting zon en warm weer. De vlucht zou normaal stipt vertrekken maar er moest eerst nog een band vervangen worden. De vlucht is heel goed verlopen en de vertraging bij het vertrek was volledig weggewerkt bij aankomst. Bij aankomst in Arrecife is het heel mooi en warm weer (25°). Transfer naar Playa Blanca.
Na de check in, installatie in de appartementjes en vervolgens kennismaking met de omgeving van ons verblijf.
Welkomstdrink in de poolbar.

Zondag 12 november: 1e rit
Costa Teguise – Puerte del Carmen
Om 9.30 uur transfer naar Costa Teguise. Zoals gewoonlijk staat Cindy ons op te wachten met de fietsen.
Nadat iedereen zijn fiets geprobeerd heeft en de nodige aanpassingen achter de rug zijn wordt de fietsvakantie op gang gefloten.
Vandaag fietsen we bijna uitsluitend op de kust, langs mooi aangelegde fietspaden.
Via de haven komen we in Arrecife, de hoofdstad van Lanzarote. Langs een hobbelige weg maken we kennis met de skyline van Arrecife.
Het cafeetje waar we meestal stoppen is gesloten en de oplossing is een ander cafeetje in de omgeving waar we nogal eens komen.
Na de middagstop fietsen we via Playa Honda en rond de luchthaven naar Playa del Carmen, waar de dames rondneuzen in de Caracole, terwijl de heren op café gaan. Na nog eens 10 km fietsen bereiken we Puerto del Carmen, ons eindpunt vandaag.
Totale afstand: 35 km.
Nog voor het donker wordt maken we de kennismaking wandeling naar Playa Blanca.

Maandag 13 november: 2e rit
Playa Blanca – El Golfo – Playa Blanca

Om 9.30 uur vertrekken we aan het hotel voor een heel mooie rit.
We fietsen richting haven waar we eventjes halt houden om de boottickets voor woensdag op te halen.
Vervolgens fietsen we op de kust naar de vuurtoren, Faro Pechiguera, waar we een heel mooi uitzicht hebben op Fuerteventura en Los Lobos.
Als we aan de rotonde komen hebben we reeds 12 km gefietst en staan op 500 meter van Club Tropical.
Nu gaat het richting noorden en moeten we ook een beetje klimmen en dalen. Ieder doet dat op eigen tempo. Op de afgesproken plaats (groene vuilbak) houden we even halt om wat te drinken en fruit (banaan) te eten.
We rijden voorbij de zoutvelden: Salinas de Janubio en komen aan bij Los Hervideros. Omdat er weinig wind was is het schouwspel ook minder maar wel even mooi. We fietsen door naar El Golfo en via een ommetje bekijken we het groene meertje.
De middagstop is in El Golfo in restaurant Mare Azul waar iedereen geniet van een smakelijke vis: La Viega. Alleen de betaling was een beetje moeilijk maar we hebben dat zeer goed opgelost.
Na de middag fietsen we naar Yaiza voor nog een drank en plasstop. Het was terug zeer warm en dan moeten we veel drinken. Van Yaiza gaat het terug richting zuiden om omstreeks 17 uur aan te komen in Hotel Tropical Island. Met z’en allen naar de poolbar voor een traktatie op mijn kosten.
Bij een drankje en een paar bakjes friet wordt de rit voor de volgende dag besproken.
Totale afstand: 55 km.

Dinsdag 14 november: 3e rit
Timanfaya
Om 9.30 uur transfer naar het vertrekpunt van de kameel safari. Daar worden de fietsen uitgeladen, is er tijd voor foto’s en na een verhaal van vader en zoon kameel beginnen we met volle moed voor de mooiste rit uit ons programma.
We rijden het Nationaal Park Timanfaya binnen. Waar de personenwagens in rijen staan aan te schuiven rijden wij met onze fiets iedereen voorbij.
Ondanks dat het midden november is moet vandaag iedereen weer in het Nationaal Park zijn want het is even druk als in het volle seizoen. Bij aankomst boven (na 250 m klimmen) probeer ik zoals altijd de fietsers zo vlug als mogelijk in een bus te krijgen voor de rondrit tussen de vuurbergen. Een unieke beleving. Nadien zijn er een aantal demonstraties in verband met de warmte die er nog steeds aanwezig is. We fietsen terug en komen in het bezoekerscentrum waar ik uitleg geef over de Canarische eilanden, de geschiedenis van de vulkanen en de weerslag op de regio.
Na het middagmaal (picknick) in Tinajo rijden we richting La Geria (het grootste wijngebied van Lanzarote) Onderweg stoppen we voor een bezoek aan een oude krater: Montana Cuervo. In Uga hebben we nog een drank en plasstop en dan fietsen we door naar ons verblijfshotel.
Bij aankomst in de poolbar wordt de uitleg gegeven voor de volgende dag. Excursie naar Fuerteventura.
Totale afstand: 48 km.

Woensdag 15 november: Excursie Fuerteventura
Om 8.30 uur vertrek per taxi naar de haven. Om 9.00 uur vertrekt onze boot van rederij Armas naar Fuerteventura.
Bij aankomst in Puerte Corralejo staat de minibus ons reeds op te wachten en weg zijn wij. Vandaag hebben we een vrouwelijke chauffeur en ze heeft onze rit nog nooit begeleid. Ze had wat problemen met de te volgen weg en ik heb haar een paar keer laten rechtsom maken omdat ze fout reed. Ik had dan het probleem met de micro die ik niet stiller kon zetten. Ik moest de micro heel ver van mijn mond houden en er waren heel veel ongewenste achtergrondgeluiden.
Onze eerste stop is het vissersdorp El Cotillo, waar we eerst een strandwandeling maken en nadien het dorpje zelf bezoeken. Voor we terug op weg gaan maken we een drank en plasstop in Café Es Sport. Via La Oliva en de vallei van Santa Ines rijden we nu naar de Mirador van Betancuria waar we boven eventjes uitstappen om foto’s te nemen. Vervolgens dalen we af naar Betancuria, de vroegere hoofdstad voor bezoek. Een heel mooi en rustig dorpje gelegen in een vallei. Na het bezoek keren we op onze stappen terug en rijden naar Antigua voor de middagstop.
In het restaurant ‘La Flor d’ Antigua’ staat ons een heerlijke 4 gangenmenu met alles er op en eraan te wachten. Sommigen hadden het moeilijk om alles naar binnen te werken, maar het heeft weer heerlijk gesmaakt.
Na het middagmaal rijden we nu richting Puerte del Rosario, de huidige hoofdstad. Voor we daar aankomen bezoeken we eerst nog een heel mooi en modern kerkhof. In een wijde boog rijden we nu rond Puerte del Rosario, richting noorden en de witte zandstranden. Omdat we wat in tijdnood zitten en het ook reeds fris begint te worden stappen we niet uit om pootje te baden maar rijden onmiddellijk door naar Corralejo. Op deze manier hebben we daar wat meer tijd om de wandel winkelstraat te bezoeken en ook te shoppen. We gaan te voet langs de wandelpromenade naar de haven.
De boot heeft andermaal veel vertraging en vaart maar binnen even na 18 uur. Na een vlotte overtocht nemen we in Playa Blanca een taxi die ons terug naar Club Tropical Island brengt.

Donderdag 16 november: 4e rit
Mirador del Rio – Fundacion Cesar Manrique
Om 9.30 uur transfer naar het noorden. Aankomst aan de Mirador del Rio. De fietsen worden uitgeladen en we bezoeken de Mirador die een uitzicht geeft op het eiland La Graciosa. Na een verplichte plasstop beginnen we aan onze afdaling naar het dorpje Yé om vervolgens verder te dalen naar de kust. Onderweg stoppen we eventjes om een ingevallen lavastroom te bekijken, waar men veel aan wand klimmen doet. Vandaag hadden we ook geluk er waren een paar mensen aan het klimmen langs de lavawand. We fietsen voorbij de Cueva de los Verdes en komen aan bij de Jameos del Agua. We bezoeken de Jameos en daarna fietsen we naar Punta Mejeres, waar we zoals gewoonlijk de middagstop hebben in Bar de Picines. Een heel mooi plekje om te stoppen.
We vervolgen onze weg naar de volgende stop: de cactustuinen. Na het bezoek nog een 10-tal km fietsen en we komen aan de Fundacion Cesar Manrique. Het eindpunt van onze fietstocht vandaag. Terwijl we de Fundacion bezoeken worden de fietsen ingeladen en daarna transfer naar Playa Blanca. Heel mooi fietsweer vandaag en we zijn reeds half november.
Totale afstand: 38 km.

Vrijdag 17 november: 5e rit
Las Nieves – Playa Blanca

Om 9.30 uur transfer naar Ermita de las Nieves op 700 m. hoogte. Als we daar aankomen staan de fietsen reeds op ons te wachten. Na de nodige foto’s genomen te hebben beginnen we aan onze afdaling naar Teguise. Drank en plasstop met bezoek aan de vroegere hoofdstad.
We vervolgen onze tocht richting zuiden en houden even halt aan het Monument al Campesino. We rijden nu tot in Masdache waar we in een bar onze picknick gebruiken. De laatste picknick deze fietsvakantie. Via de wijngebieden El Grifo en La Geria komen we in Uga. In het wijngebied La Geria houden we ook nog eventjes halt om de plaatselijke wijn te proeven met maten.
Ik stel voor om vandaag eens een andere terugweg te nemen naar ons hotel. Aan de rotonde van de zoutvelden fietsen we nu niet rechtdoor maar gaan links richting Las Brenas. Na wat klimwerk gaat het dan rechtsaf in dalende lijn tot aan het hotel.
Totale afstand: 53 km.

Zaterdag 18 november: Terugreis
De kamers moeten vrij zijn tegen 12 uur.
Na het ontbijt maak ik mijn valies zoveel als mogelijk klaar en ga dan wandelen.
Nog een laatste bezoek aan Papagayo bikes om afscheid te nemen en daarna nog een La Chouffken gedronken in Rosco’s Beer House.
Terug naar Club Tropical om mijn kamer te ontruimen en klaar voor het aperitief. Allemaal te samen nemen we een uitgebreid aperitief in de premium bar en gaan vervolgens middagmalen.
Om 14 uur transfer naar de luchthaven en terugvlucht naar België.
Bij het vertrek in Playa Blanca is het 24° en op Zaventem is het amper . Dat viel tegen.

Met deze fietsvakantie sluiten we het fietsjaar af.
Bedankt aan alle fietsers voor de aangename omgang.