Fietsvakantie – verblijfsvakantie met excursies – wandelvakantie Lanzarote oktober 2017

Lanzarote van 7 tot en met 28 oktober 2017.

De groep fietsers vertrekt in België naar Lanzarote op zaterdag 7 oktober.
Aankomst en transfer naar hotel club Tropical – Island in Playa Blanca.

Zondag 8 oktober: 1e rit.
Costa Teguise – Puerto Del Carmen.

Samen met Eddy de transfer naar Coste Teguise waar de fietsen klaar staan.
Na een voorspoedige rit die niet eindigt in Puerto Del Carmen maar enkele km verder in Puerto Calero. Ondertussen maak ik de verplaatsing van Mallorca naar Lanzarote en ben tijdig om de fietsers en Eddy te verwelkomen in het hotel.

Maandag 9 okober: 2e rit.
Ik neem over van Eddy en we fietsen naar het zuid – westen, naar de Far de Pechiguera, waar we een mooi uitzicht hebben over Fuerteventura en Los Lobos. We keren terug naar Playa Blanca en vervolgens gaat het richting noorden. Via de zoutvelden en Los Hervideros bereiken we het groene meertje van El Golfo. Bezoek aan het meertje en vervolgens middagstop in El Golfo. Na de middag fietsen we terug richting Playa Blanca via Yaiza waar we nog een drank en plasstop hebben.
Totale afstand: 55 km

Dinsdag 10 oktober: 3e rit.
Timanfaya.
Transfer naar de startplaats van de kameelsafarie. Gelegenheid tot maken van mooie foto’s en na het vertellen van het verhaal van vader en zoon kameel wordt de fietstocht door het Timanfayagebied op gang gefloten. We fietsen het Nationaal Park Timanfaya binnen en eens we boven aangekomen zijn probeer ik de mensen zo vlug als mogelijk op de bus te plaatsen voor een unieke rondrit door het gebied. Ik let op de fietsen. Als ze terug komen volgen ze enkele demonstraties en na nog een toiletbezoek zijn we weg. We stoppen nog even aan het bezoekerscentrum en vervolgens is de middagstop in Tinajo. Daarna wordt het enkele km een beetje lastig en we stappen af voor bezoek aan de krater del Cuervo.
Via het dorpje Uga en Yaiza (waar we gisteren waren) fietsen we terug naar ons hotel.
Totale afstand: 50 km.

Woensdag 11 oktober: 4e rit.
Mirador del Rio – Fundacion Cesar Manrique.
Transfer naar de Mirador del Rio.
Bezoek aan de Mirador en verplichte plasstop. Na een heel mooie afdaling via het dorpje Yé komen we aan de groene grotten en vervolgens aan de Jameos del Aqua die we bezoeken. Na de middagstop in Arrieta (Punta Mujeres) fietsen we naar de cactustuinen voor een uitgebreid bezoek. Nog eens 9 km fietsen en we bereiken de Fundacion Cesar Manrique, het eindpunt van onze tocht vandaag. Na het bezoek aan de Fundacion komt de minibus ons ophalen om terug naar het hotel te rijden.
Totale afstand: 38 km.

Donderdag 12 oktober: 5e rit.
Las Nieves – Playa Blanca.
Om 9.30 uur komt de minibus ons ophalen voor de transfer naar het kerkje van Las Nieves. De minibus brengt ons naar de parking van een restaurant waar de fietsen op ons staan te wachten. Na een stukje heel lastig bereiken we het kerkje waar er een heel mooi uitzicht is over het eiland. Zowel de westkust als de oostkust is te zien van daarboven.
We beginnen aan onze fietstocht met een heel mooie afdaling van meer dan 9 km en bereiken Teguise, de vroegere hoofdstad. Na een drank en plasstop fietsen we verder, richting van het monument van de landbouwer. We houden daar even halt en zien dat Eddy en André ons daar staan op te wachten. De middagstop is deze keer in Masdache en via het wijngebied van El Grifo en La Geria komen we in Uga voor een drank en plasstop.
De drank en plasstop komt goed van pas want het is vandaag onmenselijk heet. (38°) Via Yaiza komen we terug in ons hotel na een zeer hete dag.
Totale afstand: 53 km.

Vrijdag 13 oktober: Fuerteventura.
Terug een zeer warme dag met nogal wat zand in de lucht. We vertrekken om 8.30 uur in ons hotel per taxi naar de haven. Om 9.00 uur vertrekt de boot richting Fuerteventura waar we na een 40′ varen aankomen in Puerto Corralejo. De bus staat ons op te wachten voor een onvergetelijke dag op het eiland. We brengen eerste een bezoek aan het vissersdorpje El Cotillo en vervolgens rijden we via La Oliva naar Betancuria, de vroegere hoofdstad. Onderweg houden we ook nog even halt boven op de Mirador de Betancuria. Na ons bezoek aan Betancuria keren we dezelfde weg terug naar Antigua voor de middagstop. In Restaurant Flor de Antigua hebben we ons middagmaal, een vier gangen menu met alles er op en eraan.
We rijden nu richting Puerto del Rosario, waar we een bezoek brengen aan een enig mooi kerkhof en vervolgens in een wijde lus, rond Puerto del Rosario, richting noorden naar het eindpunt van onze excursie. In het Parque Natural de Corralejo hebben we tijd om even pootje te baden op de enig mooie witte zandstranden. De boot van 18.00 uur brengt ons terug naar Playa Blanca.

Zaterdag 14 oktober: terugreis.
De fietsers gaan terug naar huis. Ik ben nu een paar dagen vrij. Om mij voor te bereiden op de wandelvakantie van volgende week ga ik wandelen.
Vandaag 16 km gewandeld.

Zondag 15 oktober: vrije dag.
Wandelen in Playa Blanca. 17 km gewandeld.

Maandag 16 oktober: Vrije dag.
In de voormiddag wandelen (9 km) en in de namiddag platte rust aan het zwembad. (na enige minuten slapen)

Dinsdag 17 oktober: aankomst van de verblijfsvakantie.
De groep (23 personen) ophalen op de luchthaven en transfer naar Tropical- – Island.
Na de check in is iedereen vrij en kunnen we reeds kennis maken.
Ik heb die dag 16 km gewandeld.

Woensdag 18 oktober: welkomstmeting.
Om10 uur wordt iedereen verwacht aan de receptie voor de welkomstmeting en verkenning op het terrein van ons verblijf. Daarna gaan we met de ganse groep op verkenning naar Playa Blanca.
16 km gewandeld deze dag.

Donderdag 19 oktober: planning
In de voormiddag zit ik samen met Eddy om de planning 2018 op punt te zetten.
2018 ziet er voorlopig terug een zeer goed jaar uit.
Na de middag platte rust en daarna nog 8 km gewandeld.

Vrijdag 20 oktober: excursie zuid.
We gaan met de ganse groep op excursie onder begeleiding van Tobias.
We bezoeken zoals altijd: Los Hervideros, El Golfo, Fundacion Cesar Menrique, de krater del Cuervo en het National Park Timanfayo.

Zaterdag 21 oktober: aankomst van de wandelaars.
Met een vertraging van 1.30 uur komen de wandelaars aan. Transfer naar het hotel en check in. Nog dezelfde dag welkomstmeting en bespreking van het wandelprogramma.
Na de kennismaking drinken we er ene op en gaan vroeg slapen want morgen beginnen we er aan.

Zondag 22 oktober: 1e wandeling.
Costa Teguise – Cactustuinen.
Er is weinig zon en een goede temperatuur voor de eerste wandeling.
Afstand: 15 km.

Maandag 23 oktober: 2e wandeling.
La Geria.
Zeer mooi en warm weer. Beklimming van een vulkaan en door de wijngaarden terug naar beneden.
Afstand: 18 km.

Dinsdag 24 oktober: 3e wandeling.
Yaiza – Playa blanca.
Transfer naar Yaiza en bezoek aan het museum van de aloëvera en daarna tegenover het museum start van de wandeling.
Door de lavavelden naar ons hotel. Het is brandend heet.
Afstand: 15 km.

Woensdag 25 oktober: Fuerteventura.
Vandaag excursie naar fuerteventura.
Een volledige dag op het eiland dat ten zuiden gelegen is.

Donderdag 26 oktober: 4e wandeling.
Timanfaya.
Een ganse dag in het Nationaal Park “Timanfaya” met aankomst in Tinajo.
Zeer warm weer. Ik wandel deze dag niet mee omdat ik Eddy naar de luchthaven moet brengen met zijn auto en daarna met de auto terugkeren naar het hotel. De auto staat ter mijne beschikking om zaterdag naar de luchthaven te rijden.
Afstand: 12 km.

Vrijdag 27 oktober: 5e wandeling.
Papagayostranden.
Langs zeer goed begaanbare paden, dalen we af tot op de Papagayo stranden in het oosten van Playa Blanca. We hebben twee opgevers.
Zeer zonnig en warm. Bij aankomst komen we samen in de poolbar om wat na te genieten en de schikkingen voor de terugreis te bespreken.
Niet iedereen is gelukkig met deze schikkingen maar daar kan ik niets aan veranderen. Ik ben enig zins teleurgesteld in de reactie van 1 persoon die zo een prachtige wandelvakantie op het laatste moment in een negatief daglicht stelt.
Afstand: 15 km.

Zaterdag 28 oktober: terugreis.
De terugreis verloopt in 2 delen. Vier dames vertrekken reeds vroeg in de morgen, samen met mij met een vlucht van Tuiflay. De overige 6 vertrekken in de late namiddag met de voorziene vlucht van Thomas Cook.

De terugvlucht is voor iedereen vlot verlopen.
Moe maar voldaan ben ik na 5 weken terug thuis gekomen.

Bedankt aan alle groepen voor de gezellige dagen te samen.