Fietsvakantie Lanzarote maart 2017

Van dinsdag 21 tot en met dinsdag 28 maart 2017.

VERBLIJF: THB TROPICAL ISLAND ****

Dinsdag 21 maart: vertrek
Vlucht HQ 1532 met vertrek om 7:50u op Zaventem brengt ons naar Arrecife waar Eddy Boeckmans van Organizacion Royal ons staat op te wachten.
Transfer naar ons verblijfshotel.

Woensdag 22 maart: 1e rit
Costa Teguise – Puerto del Carmen.
Om 9:30 u komt de bus ons ophalen en brengt ons naar Costa Teguise.
Daar staat Cindy ons op te wachten met de fietsen. Na hier en daar wat bij regelen nemen we de start van onze eerste rit.
Langs heel mooie fietspaden en rustige wegen bereiken we achtereenvolgens de haven van Arrecife en het centrum van Arrecife.
Na de middagstop fietsen we verder langs de luchthaven, Playa Honda, tot in Puerto del Carmen. Het eindpunt van de eerste rit.
Totale afstand: 38 km.

Donderdag 23 maart: 2e rit
Playa Blanca – El Golfo – Yaiza – Playa Blanca.
Om 9:30 u vertrek aan ons verblijfshotel Club Tropical – Island.
We fietsen eerst langs de kust naar de Far Pechiguera om vervolgens langs het fietspad terug te keren naar de rotonde om Playa Blanca te verlaten.
Onze tocht gaat nu richting noorden naar de Salinas de Janubio. Tijd om foto’s te nemen van de zoutvelden. Met wind pal op de neus rijden we naar Los Hervideros voor een mooi spektakel van wind en water. Naar El Golfo voor de lunch die voor deze ene keer niet uit onze picknick bestaat maar wel een lekkere vis ‘La Vieja’ (een lekkere vis uit de Atlantische Oceaan, gebakken op de grill). Na nog het groene meertje bezichtigd te hebben fietsen we naar Yaisa en na nog een laatste drank en plasstop gaat het terug richting zuiden naar ons verblijfshotel.
Totale afstand: 54 km.

Vrijdag 24 maart : 3e rit
Timanfaya. Een ganse dag in en tussen de vulkanen (vuurbergen)
Vertrek aan het hotel om 9:30 u voor een transfer naar de Ruta de Camellos. Daar worden de fietsen uitgeladen en na de nodige foto’s en een verhaal van vader en zoon kameel begint onze fietstocht in het Parque Nacional de Timanfaya.
Boven op de vulkaan aangekomen nemen de fietsers zo vlug als mogelijk de bus voor een rondrit tussen de vulkanen. Bij terugkomst zijn er een aantal demonstraties en na nog een plasstop vertrekken we opnieuw naar beneden.
Voor de middagstop in Tinajo bezoeken we het educatief centrum.
Na de middagstop fietsen we richting het wijngebied La Geria. Na nog een laatste drank en plasstop in een zeer mooi Bar – Restaurant, gaat het terug richting Playa Blanca.
Totale afstand: 48 km.

Zaterdag 25 maart: Dagexcursie naar Fuerteventura
Om 8:20 u worden we opgehaald door een aantal taxis die ons naar de haven brengen.
Met de boot van Armas vertrekken we om 9 uur naar de overkant en leggen aan in Puerto Corralejo op Fuerteventura.
Daar staat de bus ons op te wachten voor de rondrit op het eiland.
We rijden naar El Cotillo en maken aan de hand van een mooie wandeling kennis met het vissersdorpje. Na nog een korte drank en plasstop rijden we vervolgens naar La Oliva om dan verder zuidwaarts te rijden naar het dorpje Betancuria. Voor we daar aankomen hebben we eerst nog een korte stop aan de Mirador van Betancuria. Na het bezoek aan het dorpje dat vroeger de hoofdstad van Fuerteventura was keren we terug en komen aan in Antigua voor de middagstop in Flor de Antigua. Iedereen was zeer tevreden met de 4 gangenmenu zoals voorgerecht, soep, hoofdgerecht en dessert, dit alles overgoten met water, witte en rode wijn. We vervolgen onze tocht, richting oostwaarts, naar Puerto del Rosario. We bezoeken er een heel mooi en modern kerkhof en rijden vervolgens in een wijde bocht rond de huidige hoofdstad naar het noorden.
Na nog een stop aan de mooie witte stranden komen we aan in Puerto Corralejo om via de hoofdwandel winkelstraat de haven te bereiken.
Met de boot van 18 uur varen we terug richting Playa Blanca.

Zondag 26 maart: 4e rit
Mirador del Rio – Fundacion Cesar Manrique.
De minibus en de bestelwagen brengen ons naar het uiterste noorden van het eiland.
Na het bezoek aan de Mirador del Rio en een verplichte plasstop maken we een heel mooie afdaling naar de Jameos del Agua. Voor we daar aan komen maak ik nog een korte stop om een lavagang te laten zien. Ook aan de Cueva Los Verde (groene grotten) stoppen we eventjes. Nadien stond er een uitgebreid bezoek aan de Jameos de Agua op het programma. Onze picknick gebruiken we in Arrieta en dan fietsen we tot aan de cactustuinen voor een uitgebreid bezoek.
We sluiten onze dag af met een bezoek aan de Fundacion Cesar Manrique.
Totale afstand: 38 km.

Maandag 27 maart: 5e rit
Las Nieves – Playa Blanca.
Om 9:30 u komt de minibus ons ophalen om naar het midden van het eiland te rijden. De fietsen staan ons daar op te wachten en we fietsen eerst naar iets hoger en komen aan het kerkje van Las Nieves waar we heel mooie vergezichten hebben. Het is vandaag stralend mooi weer.
We beginnen nu aan een 10 km lange afdaling naar Teguise waar we omstreeks het middaguur aankomen. Vandaag gebruiken we uitzonderlijk vroeg onze picknick en iedereen is 1u15′ vrij in Teguise.
Via Mozaga, El Grifo, Masdache en La Geria komen we aan in Uga voor een drank en plasstop. Daarna moeten we nog 15 km fietsen tot in Playa Blanca.
Total afstand: 55 km.

Dinsdag 28 maart: terugreis
Vlucht HQ 1532 vertrekt om 17u45 op Lanzarote en maakt een tussenstop op Fuerteventura alvorens ons terug te brengen naar Zaventem.
Om 0:30 uur zijn we op Zaventem en terwijl we op onze valiezen wachten nemen we met z’n allen afscheid. Om 2:00 uur ben ik terug thuis in Eeklo.

Heel veel dank aan de fietsers voor de goede sfeer in de groep.
Bedankt en hopelijk tot nog eens.