Mont Ventoux 2015

Zaterdag 20 juni 2015

Alhoewel ik vorig jaar de Mont Ventoux voor de 10e keer ben op gefietst en ik te kennen had gegeven om er een streep onder te trekken ben ik er op 20 juni terug bij. Ik ga proberen een 11e beklimming tot een goed einde te brengen.
De voorbereiding is dit jaar enig zins op een andere manier verlopen dan voorgaande jaren. Tijdens de maand januari ben ik samen met een aantal andere getransplanteerden gaan spinnen in het UZ Gent.
Ook dit jaar heb ik aan slechts 3 voorbereidingsritten van Sporta kunnen deelnemen maar daar en tegen ook aan 2 ritten van Transplantoux de Vlaanders deelgenomen.
Van mijn vrije dagen op Mallorca heb ik gebruik gemaakt om extra klimwerk te realiseren.

Woensdag 17 juni: de afreis.
Om 7 uur vertrokken op het vliegplein van Wevelgem, niet met het vliegtuig maar met de bus. Aankomst in Aubignan in het vakantiecentrum: Les Demeures du Ventoux, Avenue Majoral Jouve 2015 te Aubignan.

Donderdag 18 juni:
Samen met 2 andere fietsers naar Bedoin.
Via Caromb en Crillon-le-Brave komen we in Bedoin waar we reeds van de Vlaamse sfeer kunnen proeven.
Langs een andere route komen we in de namiddag terug naar Aubignan en hebben juist 40 km op de teller.

Vrijdag 19 juni:
Vandaag gaat het richting Malaucène.
In Beaumes-de-Venise sluiten wij aan op de Vintoux route van Malaucène maar rijden deze in tegengestelde richting.
Onderweg krijgen wij 2 colletjes te verwerken en het is zeer warm.
In Malaucène genieten wij van de sfeer aan de startplaats en gebruiken onze bon voor een gratis pasta. Op de middag doen wij een terrasje in het centrum en op de terugweg halen wij onze gratis fles wijn op.
Ook vandaag hebben wij 40 km op de teller.

Zaterdag 20 juni: D-day
Om 7.30 uur stappen wij op de bus, richting Sault. Vandaag gaan we de beklimming van de Mont Ventoux aanvatten vanuit Sault.
Er blaast een stevige mistralwind en deze wordt steeds feller.
Aan de bevoorrading hangt een brief met de melding dat de top afgesloten is omdat het niet veilig is wegens de mistral.
De tocht zou eindigen aan Le Chalet Reynard.
Tegen de afspraken in ben ik toch doorgereden met de felle mistralwind, meestal op de kop. Ik heb ook een tweetal keer moeten afstappen, om te vermijden dat ik van de weg zou geblazen worden.
Na 2.30 uur klimmen bereik ik de top van de Mont Ventoux en dit voor de 11e keer op 8 jaar tijd. Het is er koud en niet wenselijk om daar lang te vertoeven.
Ik keer terug naar Sault en via de Gorges de la Nesque keer ik naar Aubignan terug.
104 km staan er aan het eind van de tocht op mijn teller.

Zondag 21 juni:Een dagje om na te genieten.
We hebben wat langer geslapen en op het terras ontbeten en daarna was het genieten.
Om 12 uur zijn we vertrokken voor het middagmaal en daarna met z’n allen de tent ontruimd. Bij de terugkomst de fietsen ingeladen en dan naar het centrum van Aubignan gewandeld. Het was drukkend warm.
De Duvel heeft goed gesmaakt en toen we terug naar ons appartement stapten nog een bakje frietjes naar binnen gewerkt.
Ons valies gemaakt en daarna nog nagenoten op het terras van ons appartement.

Maandag 22 juni: de terugreis.
Om 7 uur zijn we vertrokken richting België.
Prachtig en warm weer. Naarmate we België naderden werd het weer grijzer. Vanaf Reims is het beginnen regenen en mee momenten zelfs water gieten.
Om 19 uur was ik terug thuis.

Het zit er terug op
8e deelname – 11e beklimming
Volgend jaar kom ik terug om het dozijn vol te maken.

Die ene berg – de Mont Ventoux – werd terug bedwongen. Nu wacht mij een andere berg en ik ben er zeker van dat ik deze ook zal bedwingen.