Fietsvakantie Mallorca juni 2014

Van 18 mei tot en met 8 juni 2014

**** Hotel Apolo ****

Zondag 18 mei: vertrek naar Mallorca
Vlucht FR 2915 van Ryanair vertrekt om 12u40′ richting Palma de Mallorca.
Met een beetje vertraging gestart maar wel op tijd aangekomen in Palma.
Om 17 uur welkomst en briefing over het programma en dit met een glaasje sangria.
Na het avondmaal mijn fiets in orde gezet zodat we er de volgende morgen kunnen invliegen.

Maandag 19 mei: de molenroute
Om 9.30 uur start van de eerste rit, bij heel mooi weer. Na 1 km alarm in het peleton door een valpartij zonder veel erg. Bezoek aan ons typisch Mallorcaans cafeetje voor een drank en plasstop. Daarna via mooie landelijke fietsbaantjes rond de luchthaven, terug naar de kust om dan in La Brioche bij Bob te middagmalen.
Op het menu stond biefstuk of kipfilet met frietjes en salade met een drankje naar keuze. Om af te sluiten was er nog een aardbeitaartje met koffie of thee.
Bij aankomst in het hotel stond er 48 km op de teller.

Dinsdag 20 mei: Valldemossa
Om 9.30 uur komt de minibus met aanhangwagen ons ophalen voor de verplaatsing naar Valldemossa. De fietsen worden uitgeladen en we maken een mooie wandeling door het stadje van Santa Cathalina Tomas, Chopin en George Sand.
We beginnen te fietsen en maken een 7 km lange afdaling om vervolgens links richting Santa Maria te kiezen. De middagpauze met vrij middagmaal nemen we in Festivalpark. Daarna moeten we nog 30 km fietsen naar ons hotel.
Op 2 km van het einde moeten we de regenjasjes boven halen want de voorspelde regenbui komt er aan. Na 52 km bereiken we het hotel.

Woensdag 21 mei: Sineu
Op woensdag is er markt in Sineu en daar gaan we heen.
Om 9.30 uur komt de minibus met aanhangwagen ons ophalen aan het hotel en brengt ons naar Sineu. Na het bezoek aan de wekelijkse markt vatten we onze fietstocht richting hotel aan.
Via de dorpjes Lloret en Pina bereiken we Algaida waar we onze middagstop hebben.
Vervolgens gaat het naar Llucmajor voor een drank en plasstop om na 54 km ons hotel te bereiken.

Donderdag 22 mei: vrije dag
Vandaag eens rustig genieten van de rustdag.
Eventjes langer slapen, iets langer ontbijten en daarna wandelen. De meesten van de groep zijn met de trein vanuit Palma naar Soller gereden en vervolgens naar de haven. Anderen hebben met de fiets de bergen ingetrokken.

Vrijdag 23 mei: Cala Pi
Zeer mooi weer. Langs zeer rustige landelijke wegen naar het bekende plaatsje Cala Pi.
Na een drank en plasstop bereiken we Cala Pi voor een bezoek en de middagstop. Daarna gaat het opnieuw langs zeer rustige fietsbaantjes naar de Finca Sa Torre voor een korte stop. Voor we naar het hotel terug fietsen hebben we nog een drank en plasstop in Sa Torre en via Maoris komen we terug op de kust promenade.
We bereiken ons hotel na 65 km en 3.30 uur fietsen.

Zaterdag 24 mei: naar de overkant
De afsluitende rit. Met de minibus en aanhangwagen rijden we naar de overkant van de baai. Onze fietstocht starten we in Camp de Mar, om vervolgens alle kustplaatsjes aan te doen. We houden even halt in Magaluf om bij te tanken en in Palmanova hebben we onze middagstop. We bezoeken de haven van Palma en vervolgens komen we terug richting naar ons hotel dat we na 52 km bereiken. We hebben terug 3 uur gefietst met een zomerse temperatuur.

Zondag 25 mei: afscheid
Vandaag mocht ik uitslapen want de groep vertrekt terug naar huis.
Om 8 uur kruip ik uit mijn bed en stel vast dat het lichtjes regent. Lang duurt dit niet want om 10 uur is het reeds volop zon.
Om 12.30 uur komt de bus de groep ophalen en ik breng ze naar de luchthaven.
Voor de rest van de dag geniet ik van de zon aan het zwembad.

Maandag 26 mei: genieten
Om 10.30 uur komt men de fietsen ophalen. Het werd wel 12 uur als Adriano er aan kwam. Ja, het is voor hem ook maandag.
Nadat alles ingeladen is, maak ik mij klaar om te fietsen.
Eerst fiets ik naar Decathlon om nog het een en ander aan te kopen. Vervolgens fiets ik naar Santa Maria en Festivalpark voor een korte stop. Daarna fiets ik naar Sa Cabaneta en vervolgens naar Portol om dan een heel mooie afdaling te maken naar Hostalot. Via Son Ferriol en Coll d’en Rebassa bereik ik terug de kust en het Hotel. Er staan 55 km op mijn teller en ik heb 2.45 uur gefietst.

Dinsdag 27 mei:
Om 10 uur ben ik vertrokken voor een stevige bergrit. Een doorgedreven training voor de beklimming van de Mont Ventoux die snel naderbij komt.
Dwars door Palma stad ligt een heel mooi fietspad dat mij op weg zet richting Valldemossa. Links gaat het naar Esporles waar ik na 40 km een middagpauze neem.
De baan naast La Granja brengt mij door wijngaarden en allerlei citrusplantages naar de beklimming van de Col de Sa Grua. Van aan La Granja is het 5 km zwaar klimmen om dan vanaf de top, 4 km te dalen aan een zeer hoog tempo.
In het dorpje Puigpunyent is er drank en plasstop om dan vervolgens langs Establiments terug af te dalen naar Palma. Opnieuw dwars door de stad naar de kust en terug naar het hotel.
Bij mijn aankomst in het hotel staan er net geen 80 km op de teller in bijna 4 uur fietsen.

Woensdag 28 mei: rond de luchthaven
Een rustig fietstochtje van 30 km rond de luchthaven.
Wel naar het hotel teruggekeerd omwille van een naderend onweer maar gelukkig geen regen.

Donderdag 29 mei: hemelvaart
Het weer was niet zo best na het zware onweer van vorige nacht. Eventjes afgewacht en om 11 uur toch vertrokken om er een ferme klop op te geven.
Via Sant Jordi naar Algaida. Na een korte middagstop verder naar Randa met beklimming naar het klooster boven op de top.
Wat je oprijd moet je nadien ook terug afrijden en dat gaat veel gemakkelijker.
Na 3 uur fietsen en 63 km op de teller bereik ik terug het hotel.
Tegen de verwachtingen in werd het een zeer zonnige en warme dag.

Vrijdag 30 mei: aankomst groep Verhoeven

Om 8 uur naar de luchthaven om de groep op te halen. Na het uitgebreid ontbijt met champagne (cava) kennismaking met de omgeving.
Daarna op wandel en een lichte maaltijd bij die van ons (Pilar) Om 16.30 uur welkomstdrink met uitleg over het programma in de bar door Eddy.
Om 17.30 uur worden de fietsen geleverd en is het dan tijd voor een aperitiefje (Ricard) met het eerste avondmaal als afsluiter van de eerste dag.

Zaterdag 31 mei: de molenroute
Bij een zonnig weertje nemen we om 9.30 uur de start voor onze eerste rit: de molenroute die in het teken staat van de windmolentjes en de landbouw. We bezoeken een typisch Mallorcaans cafeetje en daarna fietsen we via een ommetje terug richting kust. In Son Feri Nou hebben we onze middagstop en genieten bij de Bob (een Fransman) in La Brioche van een lekkere maaltijd.
Daarna fietsen we terug naar het hotel dat we na Ongeveer 50 km bereiken.

Zondag 1 juni: Valldemossa
Met de minibus naar Valldemossa. Na het uitladen van de fietsen parkeren we deze op een parking en maken een puzzel met sloten om te vermijden dat er zouden gestolen worden. Na een uitgebreid bezoek aan het stadje van Chopin, George Sand en zuster Santa Catalina Thomas en een extra drank en plasstop beginnen we aan onze fietstocht, richting hotel. We maken eerst een mooie afdaling van 7 km om vervolgens links richting Santa Maria en Festivalpark te rijden. In Festivalpark hebben we onze middagstop. Daarna fietsen we via het binnenland terug naar ons hotel dat we na ongeveer 50 km bereiken.

Maandag 2 juni: Camp de Mar
De minibus en aanhangwagen brengt ons naar de overkant van de baai naar Camp de Mar. Daar worden de fietsen uitgeladen en beginnen we aan een zeer mooie fietstocht door alle kustplaatsjes. Onderweg houden we even halt voor een drank en plasstop en tevens voor een middagstop.
We bezoeken de haven van Palma en houden in de vissershaven nog even halt voor een drank en plasstop. Ter hoogte van de kathedraal nog eventjes stoppen om de mensen die op de rustdag naar Palma willen komen reeds op de goede weg te zetten.
Dan rechtstreeks naar het hotel dat we na 48 km en 2.45 uur fietsen bereiken.

Dinsdag 3 juni: rustdag
Het spreekwoord zegt “rust – roest” en daarom werd er naar de voorstellen van de groep geluisterd. Een klein deeltje van de groep gaat genieten van strand, zon en zee. Een ander gedeelte neemt de bus naar Palma voor een bezoek en 6 mensen (3 heren en 3 dames) stellen voor om te gaan fietsen.
Ik maak samen met 6 overgelukkige mensen een mooie fietstocht van
ongeveer 70 km.

Woensdag 4 juni: markt in Sineu
De minibus met aanhangwagen komt ons ophalen en brengt ons naar Sineu voor de wekelijkse markt. Terwijl de klanten de markt bezoeken hou ik een oogje in het zeil bij de fietsen. Om 11.30 uur beginnen we te fietsen, eerst naar Lloret en vervolgens naar Pina waar we een korte drankstop houden. De zon doet goed haar werk want als we Pina buiten rijden is het reeds 27°.
In Algaida nemen we de middagstop en genieten van een heerlijke pa amb olie. Daarna fietsen we naar Llucmajor waar we nog eventjes halt houden om bij te tanken. We bereiken het hotel na 3 uur fietsen en 53 km op de teller.

Donderdag 5 juni: Cala Pi
Om 9.30 uur nemen we de start voor de langste rit (niet de zwaarste rit).
We fietsen eerst de volledige kustpromenade af om vervolgens links een korte maar steile klim te nemen, richting rode fietspad. Van dan af wordt het geleidelijk genieten van de mooie omgeving en het mooie weer.
Na een korte tussenstop bereiken we Cala Pi. Na het bezoek gebruiken we daar ook het middagmaal om dan onze terugweg naar het hotel aan te vatten.
Nog een tussenstop in Sa Torre en dan naar het hotel.
Bij aankomst staan er 67 km op de teller en op de thermometer 29°.
Na het avondmaal hebben we een korte afscheidsmeeting en iedereen was het er over eens dat dit een fietsvakantie bij uitstek is.

Vrijdag 6 juni: afscheid en vertrek naar België
Een half uurtje langer geslapen en ook iets langer aan de ontbijttafel vertoeft.
De krant gelezen en dan andere kledij aan getrokken om mijn fiets te poetsen.
Stipt om 13 uur was de bus aan het hotel voor de transfer naar de luchthaven. Op de gewone manier afscheid genomen van de klanten en terug naar het hotel om vervolgens mijn fiets naar het reisbureau te doen. Al wandelend teruggekomen.
Het was vandaag een nogal bewolkte dag (mist) maar zeer warm.

Zaterdag 7 juni: vrije dag
Terug een half uurtje langer geslapen.
Om 10 uur werden de fietsen opgehaald en daarna ben ik met de bus naar Palma geweest. Een rustige wandeling door Palma en shoppen. Bij momenten wees de thermometer 32° aan. Geen weer om in te fietsen. Bij terugkomst in het hotel ben ik begonnen met mijn valies een beetje voor te breiden. Zeer warme dag en geen wolkje aan de lucht. Na het avondmaal een wandelingetje gemaakt om af te koelen.
De dag eindigt in de mist. Je kunt amper 200 meter ver zien. Tegen 22 uur is de mist ook alweer weg.

Zondag 8 juni: afscheid
Eens rustig uitgeslapen. Na het ontbijt de krant gelezen en mijn website bijgewerkt.
Daarna mijn valies beginnen klaar maken.

Afscheid nemen en in de namiddag naar de luchthaven.
Vlucht FR 2916 van Ryanair brengt mij om 19u45′ naar Brussel waar ik omstreeks 22 uur aankom.