Fietsvakantie Mallorca oktober 2012

Van donderdag 13 september tot en met maandag 8 oktober 2012

“MALLORCA AL FIETSEND ONTDEKKEN”

Fietsvakantie voor de recreatieve fietser.
Fietsvakantie voor de sportieve fietser.

REISBUREAU VERHOEVEN – REIZEN DE GLOBETROTTER
AEP SENIOR DEPARTMENT

Donderdag 13 september:
Met de vlucht FQ4634 van uit Zaventem naar Palma de Mallorca. Aankomst in het hotel Apolo om 16 uur.
Het is zonnig en warm maar veel wind.
Na het avondmaal een ferme wandeling gemaakt en daarna een blonde Leffe gedronken in het hotel.

Vrijdag 14 september:
Ik heb mij overslapen en pas om 8u45′ opgestaan. Het is mooi en warm weer.
In de voormiddag heb ik mijn fiets opgehaald in het reisbureau. Een klein fietstochtje gemaakt, een wandelingetje en voor de rest eens lui lekker niets gedaan.

Zaterdag 15 september:
Reeds vroeg uit de veren om de groep Verhoeven – verblijfsvakantie op te halen op de luchthaven.
Bij aankomst in het hotel de valiezen in de berging gezet en een verkennende wandeling in de omgeving gemaakt met een middagmaal in een restaurantje in de buurt. In de vooravond is er dan de welkomstmeting met voorstelling van het week programma.

Zondag 16 september:
De groep is die dag vrij, dus ik ook.
Ik maak een fietstocht van 104 km. Vertrek aan hotel Apolo omstreeks 10 uur. Langs het kustfietspad, richting Palma en dan dwars door de stad, richting Soller. Voor de tunnel moet ik links af om via de Col naar Soller te fietsen. In Soller moet ik dan rechts naar Fornaltux. De weg is hier al even sterk stijgend als de beklimming van de Col. Op een terrasje in de zon en genietend van de mooie omgeving gebruik ik een licht middagmaal.
Daarna begin ik aan de terugweg maar eerst fiets ik nog tot in de haven van Soller om daar ook een terrasje te doen. Na een bezoek aan Soller zelf rij ik dan terug richting Palma en moet ik terug de Col over. Eens in Palma neem ik terug het kustfietspad en kom ik na 7 uur fietsen, terug aan hotel Apolo.

Maandag 17 september:
De groep gaat op dagexcursie met een gids.
Ik rij met mijn fiets naar de Decathlon om mijn versnelling opnieuw af te stellen want het schakelen gaat niet zo vlot.
Na de middag geniet ik van het prachtige weer aan het zwembad.
Om 18 uur ga ik dan naar hotel Helios om de nodige afspraken te maken voor de volgende dag.

Dinsdag 18 september:
De minibus komt de groep om 9 uur ophalen aan het hotel voor een bezoek aan Palma.
Onder mijn begeleiding brengt de groep een 4 uur durend bezoek aan de stad. In de namiddag is iedereen vrij en op het afgesproken uur komt de minibus ons terug ophalen.

Woensdag 19 september:
Vandaag staat een dagexcursie op het programma. Met de minibus gaat het richting Andratx voor bezoek aan de haven. Daarna bezoeken we de wekelijkse markt in Andratx en vervolgens langs een zeer mooie bergweg, hoog boven de zee met prachtige vergezichten rijden we naar Esporles, waar we La Granja bezoeken.
We beginnen het bezoek met een uitgebreid middagmaal, bestaande uit een stevige soep, gevolgd door een stoofpotje van kip en konijn met gebakken aardappelen. Dit alles overgoten met water, witte, rode of rose wijn. Daarna was er nog een ijsje. Om 17 uur terug naar het hotel.

Donderdag 20 september:
Een vrije dag voor iedereen, behalve voor diegenen die met mij een fietstochtje willen maken. Met 6 en mij erbij hebben we een fietstochtje gemaakt van ongeveer 40 km met veel aandacht voor de landende vliegtuigen.
Het was die dag zeer zonnig maar ook zeer warm.

Vrijdag 21 september:
De groep gaat op dagexcursie met een gids en ik ben vrij.
Met een temperatuur van meer dan 30° en de wind pal op de neus fiets ik richting Sineu. Langs een zeer wisselend parcours met veel bochten en klimmen en dalen ben ik op de middag in Sineu. Mijn middagmaal bestond uit een pannenkoek met sinaasappelconfituur en bruine suiker met een koffie. En het heeft zeer goed gesmaakt. De terugrit gaat over Pina, Algaïda, Llucmajor terug naar de kust en naar het hotel. Ik heb 94 km gefietst.

Zaterdag 22 september:
Ik ben bijna gans de dag vrij en daarom slaap ik iets langer dan normaal. In de voormiddag gefietst en na de middag gerust. Om 17.30u afscheid genomen van de groep en naar de luchthaven gebracht. Na het avondmaal een ferme wandeling gemaakt.

Zondag 23 september:
Het weer is iets naar de minder goede kant. Voor de middag gewandeld en na de middag naar het wk gekeken. In de vooravond naar de luchthaven om de groep van de Globetrotter op te halen en naar hotel Helios te brengen.

Maandag 24 september:
Om 9 uur brengen ze de huurfietsen naar het hotel en daarna maken we ons klaar om te fietsen. We doen een fietstocht van 44 km in het binnenland langs de molenroute. Het middagmaal nemen we in La Brioche bij Bob en rijden vervolgens terug naar het hotel. Omstreeks 18 uur moet ik naar de luchthaven om het groepje van AEP senior department op te halen.

Dinsdag 25 september:
De tocht naar Colonia Sant Jordi over een afstand van 74 km.
We maken een valse start met reeds voor het begin van de fietstocht een lekke band en binnen de eerste 5 km nog eens 2 lekke banden. Hoe zou dat kunnen komen? Daarna is alles vlekkeloos verlopen.
Ik heb overuren moeten maken want na het avondmaal heb ik de 3 lekke banden nog geplakt. Na het douchen nog de krant lezen en om 22 uur zat het er op voor die dag.

Woensdag 26 september:
Om 9 uur komt de minibus met aanhangwagen ons oppikken aan hotel Helios en brengt ons naar Sineu. Na het uitladen van de fietsen bezoeken we de wekelijkse markt en fietsen dan terug richting hotel.
Het middagmaal nemen we in Pina en komen daar in een dorpsfeest terecht. Via Algaïda gaat het naar Llucmajor en Playa de Palma om na 56 km het hotel te bereiken. Het was een prachtige, zonnige en warme dag.

Donderdag 27 september:
Vandaag gaat het richting haven van Andratx. Bij het uitladen van de fietsen begint het te regenen en zijn we verplicht om een half uur te schuilen in een cafeetje. Als we uiteindelijk dan toch kunnen vertrekken vergis ik mij van weg en moeten we een heel stuk terugkeren. Het weer wordt langzaam beter en na de middag wordt het heel mooi en warm. Tijdens onze rit doen we alle kustplaatsjes van de baai van Palma aan, om na 55 km het hotel te bereiken.

Vrijdag 28 september:
Vandaag is het eigenlijk rustdag of vrije dag. Ik stel de groep voor om er een dagje Palma van te maken.
We vertrekken in het hotel om 9.30u met de fiets. We volgen de kustweg naar Palma tot diep in de haven. Daarna keren we terug richting stad en plaatsen onze fietsen beneden aan het Parc del Mar. We maken er een 3 uur durende wandeling van door Palma. Zoals gewoonlijk eten wij een broodje in Bar Reine en na afloop was iedereen zeer tevreden over het bezoek aan de stad.

Zaterdag 29 september:
Normaal stond de koninginnenrit op het programma maar de weergoden beslisten daar anders over. Reeds tijdens de nacht was het aan het onweren. Bij het ontwaken was het aan het regenen en was ik verplicht de rit af te lasten. Tot grote spijt van iedereen. In de loop van de voormiddag werd het weer beter en heb ik een vervangprogramma aangeboden. De ronde van de luchthaven met aandacht voor opstijgende en landende vliegtuigen viel goed in de smaak en daarna hebben we een natuurwandeling gemaakt in Maoris.

Zondag 30 september:
Om 7.45u naar de luchthaven om de groep fietsers van Verhoeven op te halen en naar hotel Apolo te brengen. Bij aankomst in het hotel krijgt de groep een gratis ontbijt aangeboden door Organizacion Royal. We doen een verkenning in de omgeving van het hotel en om 11 uur worden de fietsen geleverd. Daarna wordt de welkomstdrink en de meting gehouden in de bar. Met de fiets rijden we dan naar een restaurantje voor het middagmaal. We keren terug naar hotel Apolo voor de checkin en daarna neemt iedereen platte rust.
De andere groep in hotel Helios krijgt een extraatje met een uitstap met bezoek aan Valldemosa en de markt in Sancta Maria. De groep van de globetrotter vertrekt in de vooravond terug naar huis.

Maandag 1 oktober:
Met de groep Verhoeven fietsen we de molenroute en nemen ook het groepje van AEP mee omdat zij de week ervoor deze rit niet hadden. Na het middagmaal in La Brioche gaan we wandelen op de klippen van Maoris.
Het groepje van AEP verlaat ons na het middagmaal want ook zij vertrekken nog die avond terug naar huis.

Dinsdag 2 oktober:
Om 9 uur moet ik in hotel Helois zijn voor het ophalen van de fietsen van de beide vorige groepen.
Om 9.30u vertrekken we dan richting Colonia Sant Jordi. Zoals gewoonlijk fietsen we via Cala Blava, Maoris en Sa Torre om daar dan de grote baan te verlaten richting Finca Sa Torre. Via Tailot waar we onze middagstop hebben gaat het richting Cala Pi voor een tussenstop. Via allerlei heel rustige baantjes fietsen we naar het enige natuurlijk strandje van Mallorca: Es trenc en vervolgens via de zoutmijnen naar Colonia Sant Jordi waar we stipt op tijd (17.30u) aankomen.
De minibus met aanhangwagen voor de fietsen brengt ons terug naar het hotel.

Woensdag 3 oktober:
We vertrekken met de bus naar de haven van Andratx voor een kort bezoek en vervolgens gaan we naar de wekelijkse markt in Andratx. Omstreeks 12 uur vertrekken we in Andratx om via een enig mooie bergweg, door de bossen en steeds op en neer naar Estellencs en vervolgens naar Banyalbufar te rijden.
In Banyalbufar verlaten we de kust om naar Esporles te rijden waar we een bezoek brengen aan La Granja.

Donderdag 4 oktober:
Vandaag staat de koninginnenrit op het programma en met beter weer dan vorige week. De minibus met aanhangwagen komt ons ophalen aan het hotel en brengt ons naar Valdemossa. De fietsen worden uitgeladen en met sloten aan mekaar bevestigd. We doen een wandeling door het stadje en daarna fietsen we richting Deià. Onderweg stoppen we nog eens om de rots van Foradada te bezichtigen. We bezoeken Deià en vervolgens dalen we verder naar de haven van Soller waar we zoals altijd onze middagstop hebben. Na enige vrije tijd fietsen we dan richting Soller voor een kort bezoek aan het stadje en om 16.30u zijn we op de afspraak waar de minibus en aanhangwagen ons komt ophalen.
Wie het wenst kan samen met mij de Col van Soller (2e categorie) beklimmen. Met 10 personen waarvan 4 dames rijden we probleemloos tot boven.

Vrijdag 5 oktober:
De dorpenroute. Vandaag wisselen we de rollen eens om. Hugo rijdt op kop en ik achteraan.

Zaterdag 6 oktober:
Een dagje Palma.
Zoals gewoonlijk fietsen we langs het kustfietspad tot in Palma, waar we eerst de haven bezoeken en vervolgens terug keren naar het centrum van de stad. We plaatsen onze fietsen in de rekken en er is bewaking voorzien.
We doen een 3 uur durende wandeling in de stad met bezoek aan het oude en nieuwe Palma, de hoofdwinkelstraat, het postgebouw, Placa Major, het kerkje van Sant Michael, de overdekte markt en de omgeving van de kathedraal.
Om af te sluiten eten we een broodje in de Bar Reine en daarna fietsen we terug naar het hotel.

Zondag 7 oktober:
Vroeg uit de veren want de groep moet naar de luchthaven. Daarna lekker ontbijten en eens genieten met een wandeling, een fietstochtje, de fiets poetsen en rustig aan het zwembad.

Maandag 8 oktober:
Ook voor mij komt er een einde aan. Eens lang uitslapen. Een extra lang ontbijt. Om 12 uur de kamer vrijgeven en voor de rest niets meer doen.
Om 20 uur naar de luchthaven en terug naar België. Ik mag niet treuren want 2 weken later ben ik terug voor 5 dagen.