Fietsvakantie op Mallorca mei 2012

Van zondag 20 tot en met zondag 27 mei 2012

“MALLORCA AL FIETSEND ONTDEKKEN”

Fietsvakantie voor de recreatieve fietser.

VOOR REISBUREAU VERHOEVEN

Vrijdag 18 mei:
Ik vertrek reeds op vrijdag vanaf Charleroi.

Op de luchthaven van Palma staat Eddy mij reeds op te wachten om mij naar het hotel over te brengen. Het ontvangstcommité staat klaar en reeds om 11 uur zitten we in de Leffe. Daarna betrek ik mijn kamer en geniet ik voor de rest van de dag van het zeer mooi weer.

Zondag 30 mei:
Reeds zeer vroeg uit de veren. Om 7.45 u naar de luchthaven om de groep fietsers (25) op te halen. Na een uitgebreid ontbijt, betrekken van de kamers. Tegen de klok van 11 uur werden de fietsen geleverd en ons klaar gemaakt voor een eerste fietstochtje. Na het gebruik van een lichte maaltijd bij die van ons hebben we een kort ritje van 37 km afgelegd.
Na het avondmaal is iedereen vroeg gaan slapen en ik zat ook reeds om 10.30 u in mijn bed. Dat is nog nooit gebeurd.

Maandag 21 mei:
Vandaag staat de molenroute op het programma. Om 9.30 u nemen we de start onder een stralende hemel en met een strakke tot stormachtige wind. Zoals gewoonlijk bestaat deze tocht uit 2 delen. In de voormiddag fietsen we het binnenland in met speciale aandacht aan de verschillende windmolens. We brengen ook terug een bezoekje aan het barretje waar de tijd is blijven stilstaan.
De middagstop is in La brioche in Son Veri Nou. Biefstuk of kippenfilé op de grill met een slaatje en frietjes, water bier of wijn, dat is het middagmenu.
Daarna gaan we wandelen op de klippen van Maoris om vervolgens terug te keren naar La Brioche voor koffie en taart. Er blaast de ganse dag een zeer sterke wind maar de zon schijnt. We hebben 60 km gefietst en 1 lekke band gehad.

Dinsdag 22 mei:
Een rit van 72 km naar Colonia Sant Jordi. Onder een stralende hemel nemen we om 9.30 u de start. We rijden volledig de promenade af richting Cala Blava. Om de kust te verlaten moet wij wel wat klimmen maar we hebben de dag ervoor reeds de nodige ervaring opgedaan. Langs de drukke Provinciebaan gaat het richting Maoris en vervolgens naar Sa Torre. We verlaten de drukke baan en komen aan de Finca Hilton Sa Torre. Na een kort bezoek zetten we onze weg verder naar de middagstop. Menu: 2 sneden grof brood met wat olijfolie over, op de ene snede een droge plak Serano ham, op de andere snede een plak kaas. Om te garnieren enkele olijven, 2 sneetjes tomaat en een pepertje. Drank is naar eigen wens. Iedereen laat het zich goed smaken en we kunnen er terug tegenaan. De tocht gaat nu naar Cala Pi en vervolgens naar het strandje van Es trenc. Daar kan men pootje baden tot zeer ver in de zee of een terrasje doen. De meeste doen alleen het laatste want het was zeer warm en nogal dorstig. Na nog een bezoek aan de zoutmijnen bereiken wij Colonia Sant Jordi en aan Hotel Sur de Mallorca staat de bus met aanhangwagen ons op te wachten om ons terug naar het hotel te brengen.

Woensdag 23 mei:
Reeds volop zon bij het ontwaken en dat beloofd voor de dag. Vandaag komt het busje ons ophalen aan het hotel om naar Valdemossa te rijden. We hebben een groot voordeel. De fietsen moeten niet meer opgeladen worden want ze zijn in de aanhangwagen gebleven. In Valdemossa worden fietsen afgeladen en op de gewone plaats geparkeerd.
We bezoeken het stadje van Santa Cathalina en Chopin. Na een verplichte plasstop beginnen we aan de koninginnenrit. Een tocht van 38 km in de bergen maar het is voor het merendeel dalen en in de remmen. We stoppen even voor het mooie uitzichtpunt aan de rots van Sa Foradada en vervolgens in Deià. Het bezoek aan Deià wordt geannuleerd omdat we anders in tijdnood komen voor de middagstop en het namiddagprogramma. De verloren tijd halen we netjes op in de haven van Soller. Na een korte kennismaking met Soller zijn we om 16.30 u op de afspraak.
De autobus met aanhangwagen komt aangereden. Wie het niet ziet zitten om een coll van 2e categorie te beklimmen steekt zijn fiets in de aanhangwagen en stapt op de bus. Wie het wel ziet zitten volgt mij via 25 haarspeldbochten naar de top. Juist voor de tunnel, waar de eigenlijke beklimming begint, zijn er nog 2 die opgeven. De rest is allemaal zonder grote moeilijkheden boven gekomen en nadat de groepsfoto genomen was mocht iedereen dan ook de afdaling, richting Palma er nog bijnemen. Beneden aan de andere zijde van de tunnel, stapt iedereen op de bus en rijden we terug naar het hotel. Alle de klimmers waren moe maar voldaan.

Donderdag 24 mei:
Normaal is er vandaag rustdag maar voor de groep is er een excursie gepland.
Om 9.30 u vertrekken we met de autobus, samen met de andere groepen naar de haven van Andratx voor een bezoek. Daarna gaat het via de Ma 10 richting noorden. We volgen een mooie panoramische route hoog boven de kust met prachtige vergezichten. Via Estellencs en Banyalbufar gaat het terug richting midden gebergte naar Esporles. We bezoeken La Granja (het Bokrijk van Mallorca). Na het uitgebreide middagmaal (soep – hoofgerecht – nagerecht en alle drank inbegrepen) kunnen de gasten het museum bezoeken tot het moment om terug naar het hotel te rijden.

Vrijdag 25 mei:
De voorlaatste dag van de fietsvakantie. Het wordt een rustig dagje Palma.
We bereiken Palma met de fiets langs het kustfietspad en rijden tot het uiterste punt in de haven waar de zomerresidentie van de Spaanse koning te zien is. We rijden langs de ferryhaven, langs heel grote veerboten die verbindingen met het Spaanse vaste land verzorgen. Er liggen ook 2 cruisseschepen aangemeerd. Het wordt tijd dat we nu terugkeren naar het centrum van Palma want daar staat Rick ons op te wachten. Rick gaat een oogje in het zeil houden op de fietsen terwijl wij de stad bezoeken.
Zoals gewoonlijk doen we het terras van Bar Reine aan, kunnen we onze fietstassen opbergen en na het 3 uur durende bezoek eten we een broodje om ons bezoek af te ronden.
Om 3 uur keren we dan met deze die het willen terug naar het hotel en is men vrij van doen en laten voor de rest van de namiddag. Totale afstand van deze rit is amper 28 km.

Zaterdag 26 mei:
De laatste rit is zoals gewoonlijk de dorpenroute. Een rit van gewoonlijk 72 km maar vandaag werd die iets uitgebreid tot 80 km.
Via aquacity gaat het richting Llucmajor waar we een eerste stop hebben. Vervolgens rijden we naar Algaida. Om Algaida te bereiken moeten we wel een beetje bergop rijden en vervolgens langs een heel mooie baan naar Santa Eugènia waar we onze middagstop hebben.
De gastronomie van het eiland staat op het menu. Melkbiggetje in de oven met gebakken pattatjes en sla, overgoten met de nodige rode en witte wijn, wie het wenste kon ook water krijgen. Als nagerecht was er een stuk cake en een ijsje. Het geheel werd afgesloten met een koffie. Het werd andermaal een gezellig feest tot het grote genoegen van de uitbaters van cafeteria ’s Entrada, Alfonso en Maria.
Na het feest moeten wij nu nog 35 km fietsen. Via Santa Maria, Portol en Sa Cabaneta, waar een prachtige afdaling hebben van 3 km gaat het naar Sa Casa Blanca en Sant Jordi waar een mooi uitzicht hebben op de vliegtuigen tijdens de laatste honderd meter van de landing. Via een ommetje bereiken we terug de kust en ons hotel.

Zondag 27 mei:
Het einde van deze fietsvakantie. De derde reeds dit jaar.
Om 5.30 u uit bed en om 5.45 u naar de luchthaven. Om 7.45 u vertrekt de vlucht naar Zaventem. Bij mijn terugkomst in het hotel, wassen, scheren en ontbijten. Daarna nog een afsluitend fietstochtje met afscheid bij die van ons (Pilar). Omstreeks de middag terug in het hotel. Mijn valies gepakt en de kamer vrijgegeven. Dan was het wachten tot het mijn tijd was om naar de luchthaven te vertrekken. Na het afscheid van het personeel heeft Pilar mij opgehaald en naar de luchthaven gebracht. Om 23 uur was ik terug thuis.

Terug een heel mooie vakantie met oprechte dank