Fietsvakantie op Mallorca sept. 2011

Groep De Globetrotter
Groep S-reizen

Vrijdag 16 september:
Om 10 uur in de voormiddag was ik reeds in het hotel.
Het weer was bijzonder mooi en zeer warm. Na de middag heb ik samen met Eddy mijn fiets afgehaald en deze klaar gemaakt. Na een testritje van een zestal km werd alles goed bevonden en werd de fiets veilig opgeborgen in de fietskelder.
Na het avondmaal dat zoals steeds zeer uitgebreid was ben ik reeds om 21 uur tussen de lakens gekropen.

Zaterdag 17 september:
Na een nachtje slecht slapen ben ik om 7u 30′ reeds uit de veren. In de loop van de voormiddag naar de bureau om het programma van beide groepen te bespreken en afspraken daar omtrent te maken.
Daarna een tochtje naar Palma tot in de haven om nadien via de kustweg tot op het einde van Arenal te fietsen.
Bij zeer mooi en warm weer heb ik 35 km gefietst.

Zondag 18 september:
Om 8 uur naar de luchthaven om de groep van De globetrotter op te halen.
Aankomst in het hotel en kennismaking. Na een wandelingetje langs de promenade iets gaan eten bij die van ons.
Omstreeks 14 u 15′ de fietsen in ontvangst genomen en ons opgemaakt voor een kennismaking ritje van 30 km.

Maandag 19 september:
Terwijl de 2e groep aankomt in hotel Apolo doe ik met de andere groep de molenroute over een afstand van 62 km. Het werd een mooie en zonnige dag met een temperatuur van boven de 30°.

Dinsdag 20 september:
Vandaag staat met de groep De globetrotter de rit naar Colonia Sant Jordi over een afstand van 72 km op het programma. Na enkele lekke banden vervangen te hebben bereiken we ons eindbestemming met 10′ vertraging.

Woensdag 21 september:
Met de groep S-reizen vandaag dezelfde rit van gisteren. Vandaag hadden we geluk met de banden en werd de eindbestemming bereikt met 10′ voorsprong.

Donderdag 22 september:
Vandaag staat met de ene groep de koninginnenrit op het programma.
Vertrek met de minibus en de fietsen op de aanhangwagen naar Valldemossa waar we na het afladen van de fietsen eerst een mooie wandeling maken in het stadje. We verlaten Valldemossa met richting Deià, waar we opnieuw gaan wandelen. Ondertussen hebben we een tussenstop gemaakt om de rots van Foradada te bezichtigen. Door het Tamuntanagebergte gaat het meestal in dalende lijn maar ook soms iets stijgend om met de nodige haarspeldbochten op de grote baan richting Puerto de Soller te belanden. Het middagmaal gebruiken we in de haven en vervolgens bezoeken we Soller. Om 16.30’is de afspraak op de grote baan waar de minibus en de fietsaanhangwagen ons komt ophalen.
Wie het wenst kan samen met mij de beklimming van de Coll de Soller doen en 9 mensen vergezellen mij en bereiken ook de top. Proficiat aan de klimmers en zeker aan de enige dame in het gezelschap.

Vrijdag 23 september:
Vrije dag met excursie naar de haven van Andraitx waar we wandelen. Vervolgens gaat het hoog door de bergen naar Estellencs en via Banyalbufar komen we in Esporles voor een bezoek aan La Granja. Eerst krijgen we een smakelijk middagmaal voorgeschoteld en nadien is iedereen vrij om het open lucht museum te bezoeken. Nadien keren we via de autostrade rond Palma terug naar de verschillende hotels.

Zaterdag 24 september:
Vandaag doe ik met de andere groep de rit die ik donderdag deed met de groep De Globetrotter. Minder geluk met het weer want nog maar pas vertrokken in Valldemossa begint het te regenen. Daar het in maanden niet meer geregend heeft op Mallorca, worden de wegen bijzonder gevaarlijk, waardoor wij het programma gevoelig moeten aanpassen. Het bezoek aan Deià valt weg en de snelheid wordt serieus gedrukt. De afdaling naar Puerto de Soller wordt levensgevaarlijk en na overleg met Eddy beslis ik de Coll de Soller niet te beklimmen. daardoor blijven we wat langer in de haven en ook het bezoek aan Soller valt in het water wegens de gladheid van de wegen. Er waren ook enkele lichte valpartijen, gelukkig zonder veel erg.

Zondag 25 september:
Vandaag doe ik met de groep van S-reizen de dorpenroute over een afstand van 76 km, gelukkig met beter weer dan de dag ervoor. De zon was terug van de partij en de temperatuur steeg terug boven de 30°.
Er was wel heel veel vertraging door het soms lange wachten op de laatste fietsers.
S’avonds werd de groep van De Globetrotter naar de luchthaven gebracht werd er uitvoerig afscheid genomen.

Maandag 26 september:
Nog een kort ritje in de omgeving met de groep S-reizen. Om 16 u werden de fietsen binnengebracht en is de groep om 17u30′ onder mijn begeleiding naar de luchthaven vertrokken.

Dinsdag 27 september:
In de voormiddag werkvergadering en evaluatie op het reisbureau. In de namiddag ben ik nog eventjes tot in Palma gefietst en als afsluiter de volledige promenade heen en terug gefietst. Gedurende de voorbije 12 dagen heb ik op de kop 500 km gefietst.

Woensdag 28 september:
Om 8 u reeds naar de luchthaven en de vlucht naar België (Charleroi) is stipt om 10u 45′ vertrokken. Omstreeks 15 uur was ik terug thuis maar niet voor lang.

Op zondag 9 oktober ben ik terug aangekomen op Mallorca
voor de laatste 2 groepen dit jaar.